Rajčiny: Mala to byť otrava, no vykľula sa z nich zdravá pochúťka

Rajčiny sú chuťovo i vzhľadovo lákavou a nutrične bohatou zeleninou. Ako väčšina zelenín síce obsahuje okolo 85 % vody, lenže práve v nej „plávajú“ výživovo i liečebne zaujímavé látky. 

Rajčiny v drôtenom košíku

Dokonca sa uvádza, že rajčiny obsahujú látky, ktoré nám pomáhajú udržať zdravie a chránia nás pred viacerými civilizačnými ochoreniami, ako je rakovina, kardiovaskulárne, imunitné i zápalové problémy či zraková degenerácia.

Vysoký obsah draslíka a nízky obsah sodíka ich priamo predurčuje pre hypertonikov. Železa obsahujú 9-krát viac ako mlieko. Kremík má zas na starosť krásu pokožky, vlasov, nechtov a pevnosť kostí. Jód pomáha dobrej funkcii štítnej žľazy. Okrem toho nám dodávajú aj potrebnú dávku vápnika, fosforu, chrómu, selénu, mangánu, molybdénu, síry a medi. Nájdeme v nich aj zinok potrebný na udržanie dobrej imunity a na tvorbu až 300 dôležitých telesných enzýmov. Obsahujú tiež vitamín C v množstve 25 až 70 mg% v závislosti od odrody a spôsobu pestovania, pričom červené odrody sú naň bohatšie. Dôležité sú i vitamíny B a vitamíny E a K. Originálny je aj obsah vitamínu U, ktorý pôsobí preventívne i liečebne pri žalúdočných i dvanástnikových vredoch.

3 červené rajčiny na stole

Až 400 rôznych látok

Je zaujímavé, že vedci identifikovali v rajčinách cca 400 rôznych biologicky aktívnych látok. Chuťové vlastnosti rajčín a ich osviežujúci účinok ovplyvňuje najmä prítomnosť organických kyselín ako citrónovej, jablčnej a malónovej. Ich obsah sa s postupujúcim dozrievaním zvyšuje. Podporujú aj chuť do jedla a brzdia rast nežiaducich baktérií v tráviacom trakte. K výbornej chuti i aróme prispievajú glukóza, fruktóza a éterické oleje.

rajčiny pokrájané na plátky na čiernom podklade

Účinky paradajok na naše zdravie

Surové rajčiny majú antibiotický, imunostimulačný a protizápalový účinok. Znižovanie cholesterolu a detoxikáciu nášho tela podporuje obsah vlákniny a slizu. Veľmi hodnotný je pre nás obsah karotenoidov s antioxidačnými účinkami. Jedným z nich je betakarotén, ktorý sa v tele mení na vitamín A. Lykopén je zas významný lapač voľných radikálov a pôsobí ako prevencia rôznych druhov rakoviny. Do skupiny patria i luteín a zeaxantín, ktoré chránia zdravie a vitalitu očí, najmä očnej sietnice, pred poškodením UV lúčmi a voľnými radikálmi.

Konzum rajčín podporuje bunkový metabolizmus a omladzuje bunky, chráni a posilňuje sliznice v celom tele. Pomáha vytvárať nové väzivové tkanivo a stimuluje tvorbu hormónov, imunitný systém, mozog i nervy. Dokonca zlepšuje náladu a dobrý spánok. Obsah železa v kombinácii s vitamínom C a medi účinne podporujú tvorbu hemoglobínu a pôsobia tak proti chudokrvnosti a podporujú aj činnosť pečene. Nielen výživová a zdravotná účinnosť obsahových látok je dôležitá, ale aj ich vzájomné synergické pôsobenie.

Rajčiny a sušené rajčiny v poháriku

Rajčiny v slovenskej kuchyni

Najčastejšie využívame rajčiny na šťavy, pretlaky, polievky, omáčky, šaláty, nátierky, plnky, rizoto, lečo, zapekané jedlá, zeleninové zmesi. Ak si chceme uchovať vlastnú úrodu rajčín na zimu a bez chémie, tak sterilizujeme prepasírovanú šťavu alebo vyrobíme zahustený pretlak. Šťava i pretlak poslúžia ako polotovar na prípravu jedál. Pretože rajčiny ako jedna z mála zelenín obsahujú dosť kyselín, stačí ich pri zaváraní len raz sterilizovať, kým nekyslé zeleniny sterilizujeme dvakrát. Túto skutočnosť využívame pri zaváraní napríklad karfiolu alebo strukovej fazuľky do rajčinovej šťavy, ktoré sa inak pri zaváraní ľahko kazia.

Farebné rajčiny na stole

Najskôr jedovaté, potom obľúbené

Postoj Európanov k rajčinám sa potom, ako ich Kolumbus doviezol z Ameriky, výrazne menil. Najprv, ako vraj jedovaté a čarodejné, sa uplatňovali v záhradách ako „jedovatá a zapáchajúca rastlina proti nočným morám“. Španieli ich nazývali „plody Satana“, lebo nimi vraj zvádza mladé devy, preto ženy mali zakázané jesť ich. Dokonca i veľký švédsky prírodovedec Carl Linne ich nazval „vlčími broskyňami“.

Túto ich „jedovatosť“ chcel využiť kuchár Georega Washingtona, ktorý bol ešte v čase pred prezidentovaním vodcom amerických povstalcov. Kuchár nadŕžal vtedy nepriateľským Angličanom a rozhodol sa otráviť svojho pána pečienkou pripravenou na rajčinách. Neskorší americký prezident však pečienku nielen s chuťou zjedol, ale sa aj s elánom pustil do práce ako znovuzrodený. Kuchár, ktorý pravdepodobne ako prvý z „bielych Američanov“ použil rajčiny na prípravu jedla, zo strachu pred trestom spáchal samovraždu, zatiaľ čo Washington žil ešte 23 rokov. Rajčiny, čo ho mali otráviť, sa stali jeho obľúbenou zeleninou, a tak sa i sám výrazne zaslúžil o ich pestovateľské i kulinárske rozšírenie. A tak sa z obávanej rastliny stala jedna z celosvetovo najrozšírenejších zelenín.

Kečup a paradajky

Viete, že…

… rajčiny pestované vonku na plnom slnku majú oproti skleníkovým podstatne viac vitamínu C i ostatných biologicky aktívnych látok? Sklo i niektoré fólie totiž neprepúšťajú veľkú časť UV vlnových dĺžok, a tým zabránia ich tvorbe vrátane mnohých chuťových látok. Istou výnimkou je polyetylénový fóliovník, ktorý prepúšťa až 75 % UV lúčov.   

Dobré rady

  • Rajčiny pochádzajú z čeľade Solanacea rovnako ako zemiaky, baklažán, a paprika. Rastliny tejto čeľade sa chránia proti ožieraniu jedovatou obrannou látkou solanínom, v prípade rajčín tomatínom. V dozretých plodoch rajčín sa však už prakticky nenachádza. Preto nezrelé zelené plody nie je vhodné zavárať a konzumovať.
  • Je dobre vedieť, že veľa vitamínu C sa nachádza v rôsolovitej hmote okolo semien, takže veľký význam má konzumácia celých rajčín.
  • Protizápalový a imunostimulačný nápoj získame, ak k rajčinovej šťave pridáme citrónovú šťavu, práškovú kurkumu a trochu čierneho korenia.

Rajčiny v rukách farmára

  • Pri tepelnej úprave rajčinových jedál alebo pri ich skladovaní zásadne nepoužívame hliníkový riad, pretože hliník sa v kyslej rajčinovej šťave rozpúšťa. Tento kov podporuje vznik Alzheimerovej choroby.
  • Konzervované či sterilizované rajčinové výrobky je potrebné skladovať pri teplotách nižších ako 15 °C. Počas skladovania totiž dochádza k takzvanému neenzymatickému hnednutiu, ktoré mení chuť, farbu, vôňu i výživovú hodnotu výrobku. Nižšia teplota tento proces spomaľuje.
  • Aby naše telo dokázalo prijať v tuku rozpustné karotenoidy, s rajčinami vždy súčasne konzumujeme aj zdravé tuky, napríklad z avokáda, olivového oleja alebo orechov.
  • Mnohé obsahové látky sa pri tepelnej úprave poškodzujú a ničia. Preto popri varených rajčinových jedlách konzumujme aspoň rovnaké množstvo surových rajčín, či už priamo, alebo v šalátoch, dressingoch a surových mixovaných polievkach.

 

 

Text: Ing. Jaroslav Pížl
Foto: isifa/Shutterstock, Pixabay
Zdroj: časopis Záhrada

Zdielať na Google+

Komentáre

    Pridaj tvoj komentár

    avatar
    :);-):-(:|]-(8-):-S:-o;-(:-D:-p|-|:-N=-)8-(:-.:-xx-)

    Reklama