Máte prebytok jesenných jabĺk? Uchovajte si ich v strúhanej podobe na jablkový koláč

  • 18.12.2020

Z vlastnej úrody, od babičky alebo s láskou podarované – jesenné jabĺčka akoby sme v zime našli. Vôňa, ktorá sa nám spája s detstvom a so spomienkami, s pridaním štipky škorice a vyhriatej kuchyne nám spríjemní chladné zimné dni.

Máte prebytok jesenných jabĺk? Uchovajte si ich v strúhanej podobe na jablkový koláč

Jedno jablko denne

Hoci jablká patria u nás medzi najrozšírenejšie a najdostupnejšie ovocie, často sú, snáď práve kvôli tomu, nedocenené. Nie je to banán ani pomaranč, ktorý nám dodá najviac vitamínov a minerálov potrebných v našich podmienkach. Práve jablká patria medzi najzdravšie ovocie sveta. Obsahujú antioxidanty, vďaka čomu pôsobia preventívne voči mnohým ochoreniam. Majú málo kalórií a vysoký podiel vlákniny, vďaka čomu si dokážete konzumáciou jabĺk upraviť trávenie.

Uprednostnite konzumáciu jabĺk vcelku, aj so šupkou. Na rozdiel od očistených či postrúhaných jabĺk, žuvanie jablka podporuje produkciu slín a posilňuje ďasná. Práve preto, že sú jablká lokálne a celoročne dostupné, mali by patriť medzi prvú voľbu pri výbere vhodného ovocia.

Jablká na tanieri

Menej cholesterolu, zdravé ďasná a prírodná zubná kefka?

Zdá sa vám to veľa? V skutočnosti sú účinky jabĺk oveľa rozmanitejšie. Od jadierok po šupku vyťažíte z jedného jabĺčka maximum. Prevažná časť vitamínov sa nachádza v šupke alebo tesne pod ňou.

  • obsahom vitamínu C sa jedno jablko vyrovná zväzku reďkoviek
  • vitamín C, okrem iného, dezinfikuje ústnu dutinu, prirodzene čistí zuby a urýchľuje tvorbu slín
  • vitamín A posilňuje imunitný systém
  • vďaka vitamínom skupiny B nám jablká udržujú zdravé vlasy a pokožku
  • antioxidanty chránia naše bunky pred poškodením, zvyšujú imunitu a spomaľujú proces starnutia
  • jablká znižujú hladinu cholesterolu a cukru v krvi
  • obsahom draslíka sa radia medzi ovocie zabraňujúce vzniku osteoporózy
  • znižujú krvný tlak
  • kyselina listová podporuje červené krvinky
  • vláknina upravuje trávenie a podporí pravidelné vyprázdňovanie, konzumujte preto vždy aj šupku jablka
  • upravujú diskomfort pri tráviacich problémoch, pomôžu pri zápche i hnačke (pri hnačke sa odporúčajú sladké jablká, pri zápche kyslejšie)
  • jadierka jablka dodajú extra dávku jódu
  • málo sacharidov predurčuje jablká na použitie pri chudnutí, pri detoxe, ale aj ako prvé príkrmy pre bábätká

Jablká v bedničke

Uskladniť jablká niekedy nie je jednoduché

Sú chutné, zdravé, často v poctivej domácej BIO kvalite, no aj popri kvalitnom uskladnení časom zo svojej krásy a chuti strácajú. Skúste si časť úrody spracovať inak ako sušením či jablkovým kompótom. Nielenže jablká spracujete, kým sú zdravé a pekné, ušetríte si aj námahu a čas do budúcna. Pri príprave akéhokoľvek jablkového koláča, žemľovky či ryžového nákypu budete mať nastrúhané jablká ihneď poruke po celú zimu.

Jablká majú všestranné využitie, a hoci tak ako pri inom ovocí a zelenine je najzdravšie konzumovať ich čerstvé, sú vhodné aj na tepelnú úpravu a zaváranie.

Vedeli ste, že…

…jablko sa spomína v rozprávkach, v mytológii a patrí medzi prvé slová, ktoré sa deti učia pri výučbe cudzích jazykov?

Recept na strúhané zavárané jablká

Ak nemáte vhodné podmienky na skladovanie väčšieho množstva jabĺk alebo je vám ľúto, že ich množstvo počas skladovania musíte vyhodiť, práve tento recept vám príde vhod.

Strúhané jablká

Suroviny:

  • jablká
  • citrónová šťava
  • voda
  • cukor (nie je potrebný)

Postup:

Prevaríme si vodu s citrónovou šťavou. Na liter vody použijeme šťavu z jedného citróna. Jabĺčka ošúpeme, vykrojíme jaderník spolu so všetkými „chytenými” časťami a nastrúhame. Nastrúhané jablká vložíme do zaváraninových pohárov a zalejeme pripravenou vodou. Citrón zabráni zhnednutiu jabĺk. Ak použijeme chutné, domáce sladké jablká, nie je potrebné pridávať cukor. Poháre uzavrieme a sterilizujeme pár minút pri teplote 100 °C. Takéto jabĺčka sú ihneď pripravené na použitie na pečenie jablkového koláča počas celej zimy.

 

 

Text: Zuzana Paprskárová
Foto: isifa/Shutterstock

Diskusie na tému článku