Zdravie z prírody: Dostihol vás predvianočný stres a únava? Pokoj vám prinesú bylinky, orechy aj opuncia

  • 21.12.2022

Adventné týždne majú svoje nezameniteľné čaro, kus mágie a očakávania. Výrazný duchovný rozmer vyvažuje radosť z blízkosti rodiny, priateľov, výnimočných dobrôt, svetielok a darčekov.

Vianočné zátišie
Foto: Shutterstock

Vianoce sú však nielen sviatkami pokoja a šťastia, ruka v ruke s nimi prichádza aj stres a úzkosť. Ako si vianočné sviatky užiť do sýtosti bez naháňania a stresu?

Nechajte sa pohladiť bylinkami

Nájsť vytúžený pokoj, zmierenie, stíšiť sa, radovať sa a nepodliehať stresu, môžeme dosiahnuť využitím darov prírody. Tak ako vždy, stačí siahnuť do tej správnej „poličky“. Okrem tradičného lieku na upokojenie v podobe magnézia, dostatku vitamínu B, ovocia a zeleniny, pomôžu aj esenciálne oleje. Upokojujúcu funkciu má najmä levanduľový olej a olej z rumančeka rímskeho.

Alergici zbystrite pozornosť! Vedeli ste, že pokiaľ máte alergiu na harmanček pravý, môže sa pokojne stať, že na harmanček rímsky nebudete reagovať alergiou? Harmanček rímsky často u alergikov nevyvoláva neprimerané reakcie.

Ovocím proti stresu?

Rozhodne! Stravovanie má veľký vplyv na fyzické i psychické zdravie človeka. A proti stresu, nielen psychickému, ale aj oxidačnému, sa dá bojovať aj ovocím.

Pre vysoký obsah draslíka upokojujúco pôsobia banány. Draslík je nesmierne dôležitý pre fungovanie nášho nervového systému a mozgu. Čučoriedky a jahody patria zase medzi silné antioxidanty. Antioxidanty obsiahnuté v čučoriedkach pomáhajú mozgu pri produkcii dopamínu, ktorý prispieva k dobrej nálade. Nezabúdajte na citrusy na doplnenie vitamínu C. Ani sušené marhule nesmú chýbať na sviatočnom stole. Sú doslova zásobárňou horčíka. Podľa mnohých štúdií ľudské telo v strese spotrebuje oveľa viac horčíka ako v kľudovom stave. Je preto veľmi dôležité priebežne si ho dopĺňať, a práve sušené marhule sú skvelou voľbou.

Vedeli ste, že špenát upokojuje nervovú sústavu, pomáha tak zlepšiť náladu a odbúrať stres a napätie?

Orechy a sušené ovocie
Foto: Shutterstock

Netradične, no významne: Exotická opuncia

Jedlý kaktus obsahuje vitamín C, horčík, mangán a má antioxidačné vlastnosti. Tradičná medicína popisuje antioxidačné, antibakteriálne a protizápalové účinky opuncie.

Pravidelná konzumácia opuncie zvyšuje koncentráciu vitamínov C a E v tele, má priaznivý vplyv na celkovú rovnováhu organizmu a významne znižuje oxidačný stres. Jedlý kaktus ovplyvňuje aj činnosť mozgu a pôsobí proti nespavosti a depresiám. Opuncia zároveň regeneruje pečeň, stabilizuje hladinu cukru v krvi a je vhodná aj pre diabetikov.

Opuncia
Foto: Shutterstock

Sú súčasťou adventnej kuchyne: Využite liečivú silu orechov

Všetky orechy a semená sú priaznivé k nášmu zdraviu, obsahujú prospešné tuky, vitamíny B a horčík.

Kráľom medzi orechmi z hľadiska psychického zdravia je kešu. Patrí medzi orechy, ktoré znižujú nielen úzkosť a stres, ale aj depresie. Kešu sú jedným z najlepších zdrojov tryptofánu, aminokyseliny, ktorá má na svedomí našu náladu. Je základnou látkou pre tvorbu serotonínu. Serotonín je považovaný za hormón, ktorý prispieva k pocitu pohody a šťastia. Nedostatok serotonínu sa prejavuje sklesnutou náladou, depresiou aj poruchami spánku.

Kešu sú spolu s avokádom, tekvicou, tekvicovými semienkami, banánmi, chia semienkami a batátmi najlepším zdrojom vitamínu B6. Tento vitamín zo skupiny B znižuje úzkosť, depresiu a zlepšuje kondíciu mozgu. Pre rovnováhu nervového systému je dôležitý aj horčík, ktorý sa v kešu orechoch nachádza vo významnej miere.

Aminokyselina tryptofán sa nachádza napríklad aj v búrskych orieškoch – arašidoch, mandliach, tekvicových semienkach či dokonca v batátoch.

Kešu orechy
Vedeli ste, že kešu rastú takto netradične? Foto: Shutterstock

Po stopách byliniek: Ktoré sú na stres najlepšie?

Čo je lepšie ako hrejivý bylinkový čaj počas mrazivého večera? Ak má navyše upokojujúce účinky, je to vítaný bonus najviac pre naše telo i dušu. Bylinkové čaje majú takmer rovnaký spôsob prípravy záparom. Lúhujte ich prikryté cca 10-15 minút, sceďte a doprajte si ich ešte teplé.

Medovka lekárska

Medovka pôsobí jemne sedatívne a uvoľňuje nervovú sústavu. Chutný čaj z medovky sa odporúča pri liečbe depresie, úzkosti, nespavosti. Siahnite po ňom vždy, keď sa potrebujete upokojiť, spomaliť, znížiť podráždenie a napätie. Rovnako upokojujúco pôsobí aj u detí. Čaj si doprajte dvakrát denne, z toho druhú dávku vypite pred spaním.

Ľubovník bodkovaný

Čaj z ľubovníka je výborný na nervy, podráždenosť a zlú náladu. Vďačí za to látke hypericín. Pomáha zbaviť sa stresu, strachu, úzkosti, a navyše lieči nespavosť. Výraznejšie účinky by sa mali prejaviť po 3 týždňoch užívania čaju z ľubovníka.

Ľubovník
Foto: Shutterstock

Materina dúška

Čaj z materiny dúšky je výborný na upokojenie nervov. Uľaví boľavému žalúdku, používa sa ako podporný prostriedok pri liečbe žalúdočných vredov, ktoré často vznikajú práve zo stresu a vypätých situácií. Môžete ho kombinovať aj so šalviou či s lipou.

Valeriána lekárska – prírodné antidepresívum

Koreň valeriány lekárskej pôsobí tlmivo na centrálny nervový systém. Terapeuticky sa využíva pri nespavosti, nepokoji, podráždení. Užívanie valeriány zlepšuje kvalitu spánku, odstráni ťažkosti pri zaspávaní a zníži počet nočných prebudení. Tlmí úzkosť a znižuje prejavy depresie. Čaj z valeriány pite teplý, po dúškoch pred spaním. Môžete ho skombinovať s medovkou či ľubovníkom.

Valeriána lekárska
Foto: Shutterstock

Čaj z hlohu pre pokojný spánok

Čaj z hlohu sa odporúča pri nervozite, strese, napätí, úzkostných stavoch, depresii a výborne sa po ňom zaspáva. Zlepšuje nielen duševný, ale aj fyzický stav človeka. Mierne znižuje krvný tlak, búšenie srdca a stabilizuje srdcový rytmus. Doprajte si ho dvakrát denne.

Bazalka

Sušená bazalka, ktorú bežne používame v kuchyni, má rôznorodé použitie. Okrem príjemnej vône zároveň lieči. Čaj pripravený z bazalky je výborným pomocníkom pri strese a úzkosti. Bazalkový čaj popíjame dvakrát denne. Spolu so stresom bazalka odbúra úzkosť, bolesť hlavy a zároveň prečistí obličky.

Text: Zuzana Paprskárová
Foto: isifa/Shutterstock

Diskusie na tému článku

Najčítanejšie články
  • Mesiac
  • Týždeň
Kávová usadenina ako riešenie na všetko? 5 dôvodov, prečo ju v záhrade nepoužívať
Kávová usadenina ako riešenie na všetko? 5 dôvodov, prečo ju v záhrade nepoužívať
Júl v zeleninovej záhrade: Čo ešte môžeme sadiť a vysievať?
Júl v zeleninovej záhrade: Čo ešte môžeme sadiť a vysievať?
Portulaka: Z buriny vynikajúca a zdravá zelenina. Vyskúšajte tieto recepty na jej spracovanie!
Portulaka: Z buriny vynikajúca a zdravá zelenina. Vyskúšajte tieto recepty na jej spracovanie!
Nožnice neodkladajte ani teraz! Využite vrcholiace leto na rez týchto rastlín
Nožnice neodkladajte ani teraz! Využite vrcholiace leto na rez týchto rastlín
Kutavky, priateľky arachnofóbov a staviteľky hlinených džbánov
Kutavky, priateľky arachnofóbov a staviteľky hlinených džbánov
Kedy je správny čas na zber cesnaku?
Kedy je správny čas na zber cesnaku?
Nožnice neodkladajte ani teraz! Využite vrcholiace leto na rez týchto rastlín
Nožnice neodkladajte ani teraz! Využite vrcholiace leto na rez týchto rastlín
Kutavky, priateľky arachnofóbov a staviteľky hlinených džbánov
Kutavky, priateľky arachnofóbov a staviteľky hlinených džbánov
VIDEO: Ako sušiť kvety hortenzií? Vyskúšajte túto prírodnú metódu bez námahy
VIDEO: Ako sušiť kvety hortenzií? Vyskúšajte túto prírodnú metódu bez námahy
Júl v zeleninovej záhrade: Čo ešte môžeme sadiť a vysievať?
Júl v zeleninovej záhrade: Čo ešte môžeme sadiť a vysievať?
Portulaka: Z buriny vynikajúca a zdravá zelenina. Vyskúšajte tieto recepty na jej spracovanie!
Portulaka: Z buriny vynikajúca a zdravá zelenina. Vyskúšajte tieto recepty na jej spracovanie!
5 tipov, ako spracovať rakytník a prečo by sme ho mali mať v záhrade
5 tipov, ako spracovať rakytník a prečo by sme ho mali mať v záhrade